سالم باشید

خاصیت های درمانی و موثرترین خواص فندق برای سلامت و زیبایی

فندق یکی از دانه های شیرین و خوشمزه و فوق العاده مغذی است. این دانه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی, پروتیئن ها, فیبرها و چربی های سالم است. روغن فندق یکی از فرآورده های حاصل از فندق می باشد که مزایای متعددی برای سلامتی دارد. در این مطلب به خاصیت های درمانی و موثرترین خواص فندق بر بدن می پردازیم.

بررسی خواص فندق دانه پر خاصیت

خواص فندق

فندق یکی از دانه های نسبتا پر کالری محسوب می شود. 100 گرم از این آجیل حدود 628 کالری دارد. 30 گرم از این دانه ها دارای حدود4 گرم پروتئین و 5 گرم کربوهیدرات است. از این میزان کربوهیدرات 2.7 گرم فندق فیبر غذایی دارد. فندق شامل ترکیبات شیمیایی گیاهیاز جمله پروآنتوسیانیدین, کورستین و کامفرول است. پروآنتوسیانیدین به گروه فلاونوئیدها تعلق دارند. بررسی ها نشان داده است فلاونوئیدها در حفظ سلامت مغز, بهبود گردش خون و کاهش علائم مرتبط به آلرژی موثر می باشند. بنابراین مصرف تعدادی فندق به عنوان میان وعده می تواند تمامی این مزایا را برای بدن داشته باشد. در ادامه با خواص فندق بیشتر آشنا می شویم.

حفظ سلامت قلب و بهبود چربی خون با فندق

فندق سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع مانند اولئیک و اسید چرب ضروری است. اسید لینولئیک موجب در دانه به کاهش LDL کمک کرده و موجب افزایش HDL خون می شوند. در واقع فندق چربی بد خون را کاهش و چربی خوب خون را افزایش می دهد. از این رو موجب پیشگیری و درمان چربی خون شده و به منظور حفظ سلامت قلب موثر است. برخی مطالعات نشان داده است رژیم غذایی حاوی این اسیدهای چرب ضروری به جلوگیری از بیماری عروق کرونر و سکته مغزی کمک می کند.

خواص فندق در پیشگیری از سرطان ها

مواد مغذی موجود در فندق

از آن جایی که فندق سرشار از مواد مغذی شامل ویتامین ها و مواد معدنی و فیبرها می باشد, یکی از دانه های بسیار موثر در ارتقای سلامتی به شمار می رود. در مجموع این دانه ها از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها و از جمله سرطان ها محافظت می کند.

مهمترین فواید فندق برای زنان باردار

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فندق, سطح بالای فولات در آن می باشد. 100 گرم فندق حدود 28 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. فولات یکی از مهمترین ویتامین های B کمپلکس می باشد که به پیشگیری از بسیاری بیماری ها از جملهنقص لوله عصبی در نوزادان تازه متولد شده کمک می کند. از این رو فندق نیز مانند دانه های کنجد یکی از مفیدترین دانه ها برای زنان باردار به شمار می آید.

فواید فندوق برای بارداری

علاوه بر فولات, فندق سرشار از دیگر ویتامین های گروه B نظیر ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، و پیریدوکسین (ویتامین B6) می باشد که تمامی این ویتامین ها مزایای بسیاری برای سلامتی بدن دارند. همچنین دانه های فندق سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم می باشد. مس و منگنز از مواد ضروری همکار برای آنزیم های آنتی اکسیدان و فعالیت آن ها محسوب می شوند. از این رو نقش مهمی در فعالیت های آنتی اکسیدانی ایفا می کنند. آهن به جلوگیری از بیماری های مرتبط با کم خونی کمک می کند. به علاوه منیزیم و فسفر از اجزای مهم متابولیسم استخوان محسوب می شوند. بنابراین فندق با دارا بودن این مواد مغذی در حفظ سلامت تمام ارگان ها بدن نقش مهمی ایفا می کند.

سلامتی پوست و مو با فندق

خواص فندق

فندق یکی از منابع غنی از ویتامین E است. در هر 100 گرم از دانه های فندق, حدود 15 گرم ویتامین E وجود دارد که این مقدار 100 درصد نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. ویتامین E یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های محلول در چربی است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی مخاط و پوست مورد نیاز بدن می باشد. از این رو یکی از اساسی ترین خواص فندق حفظ سلامت پوست و مو می باشد.

مهمترین مزایای روغن فندق

خواص فندق

روغن فندق دارای خواص قابض است. به این معنی که در بهبود گرفتگی های عضلات موثر می باشد. به علاوه این مسئله به محافظت از پوست در برابر خشکی کمک می کند. همچنین از روغن فندق در ماساژ درمانی, صنعت دارویی و آرایشی نیز استفاده می شود.

با توجه به خواص فندق, این دانه های کوچک و شیرین فواید زیادی برای سلامتی دارند. توصیه می شود بسته به شرایط جسمی از این دانه ها در برنامه غذایی خود استفاده نمایید. دانه های فندق یکی از مفیدترین دانه های گیاهی به شمار می آیند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *