اطلاعیه کندوجی, بیشتر بدانیم, همراه سبز

اشنایی با استان گیلان

معرفی استان گیلان

سلام من یک گیلانی هستم، همیشه دوست داشتم استان خود را کامل و دقیق بشناسم اما هر وقت در اینترنت جستجو کردم به مطالب پراکنده برخورد کردم که خواندن آن ها از حوصله ام خارج بود. به همین دلیل تصیم گرفتم یک مقاله جامع در رابطه با گیلان بنویسم و آن را با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید و لذت بخش باشد. (تمامی آمار و ارقام موجود این مقاله از منابع موثق و طبق آخرین تغییرات می باشد.

 

موقعیت جغرافیایی استان گیلان در نقشه

استان گیلان جزء استان های شمالی ایران می باشد که از سمت شمال به نوار دریای کاسپین (دریای خزر)، از غرب به اردبیل، از جنوب به قزوین و زنجان، از شرق به استان مازندران متصل می  شود.

گفتنی است که گیلان از سمت آستارا در همسایگی کشور آذربایجان شرقی می باشد و از طریق دریای کاسپین نیز به کشور های روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان متصل می شود. جالب است بدانید که کوه سمام یا سماموس(رودسر)  با ارتفاع ۳۶۸۹ متر، بلندترین نقطه گیلان است همچنین بالاترین ارتفاع شهرستان از سطح دریاهای آزاد، شهرستان رودبار با 280 متر و پایین ترین سطح از دریا متعلق به شهرستان انزلی با 25- متر می باشد.

جمعیت و تقسیمات منطقه ای گیلان

استان گیلان بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 دارای 2.530.696 نفر جمعیت است که دهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود و طبق آخرین تغییرات و تقسیمات کشوری از سال 1389، مساحت گیلان 14042 کیلومتر مربع است که شامل 2583 روستا، 109 دهستان، 43 بخش، 52 شهر و 16 شهرستان می باشد. شایان ذکر است که گیلان بیستوهشتمین استان کشور از نظر وسعت نیز می باشد.

شهرستان لاهیجان

لاهیجان معروف به عروس گیلان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرستانهای استان گیلان می باشد، شهر لاهیجان در شرق گیلان و در 45 کیلومتری رشت قرارگرفته است که از سمت شمال به دریای کاسپین، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان ، از سمت جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه متصل می شود.

مساحت و جمعیت لاهیجان

لاهیجان دارای مساحت 436.7 کیلومتر مربع است که در این مساحت جمعیت 167544 نفری زندگی می کنند

جاذبه های گردشگری لاهیجان

لاهیجان شهری است بسیار زیبا و دارای مناظر خیلی چشم نواز که ما تعدادی از این مکان هارا برای شما نام می بریم

این مناطق شامل: آبشار شیطان کوه، تالاب سوستان، شیطان کوه و بام سبز لاهیجان،تله کابین لاهیجان، استخر لاهیجان، تالاب بین‌المللی امیر کلایه و شیخانبر، موزه چای و مقبره کاشف السلطنه، مقبره شیخ زاهدگیلانی، پل خشتی لاهیجان، حمام گلشن می باشد.

سوغات لاهیجان

شهر لاهیجان معروف است به شهر کلوچه ها و چای خوش عطرش، دیگر سوغاتی های لاهیجان شامل : انواع مربا ها (بالنگ، بهار نارنج و…)، سیر ترشی و رب آلوچه و رب انار و برنج و انواع نان های محلی. صنایع دستی کدوی منقوش، بامبو بافی، حصیر بافی می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *