سالم باشید

خواص پیاز و تاثیرات شگفت انگیز درمانی آن

پیاز ها منبع خوبی از ویتامین C ,B6, بروم، کروم، کلسیم و فیبر در رژیم غذایی می باشد. علاوه بر این، حاوی مقدار کافی از اسید فولیک، ویتامین B1,K می باشد. صد گرم پیاز حاوی 44 کالری و ترکیبات کربوهیدرات و 14 گرم فیبر است. در این مطلب قصد داریم تا خواص پیاز و فواید درمانی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

همانند سیر پیازها نیز حاوی آنزیم آلیناز می باشد که با بریدن پیاز آزاد می شود و باعث می شود از چشم ها اشک بیاید. همچنین حاوی فلاونوئید ها می باشد که رنگدانه هایی هستند که باعث رنگ گرفتن سبزیجات می شود. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و تاثیری ضد تومور دارند. پیاز حاوی مقدار زیادی سولفور است که برای کبد مفید می باشند. ترکیب سولفور و پروتئین موجود در غذا باعث فعالیت آمینو اسید ها که برای ذهن و سیستم عصبی خوب می باشند می شوند. در ادامه با مهمترین خواص پیاز آشنا خواهیم شد.

 

مهمترین خواص پیاز که باعث شگفتی شما می شود

پیاز غنی ترین منبع غذایی کورستین، یک آنتی اکسیدان فلاونید قوی می باشد که نزدیک یا روی پوست پیاز یافت می شود و به فواید سلامتی پیاز مرتبط می باشد. کورستین برای رقیق سازی خون، کاهش کلسترول، افزایش کلسترول نوع خوب، پیشگیری از لخته شدن خون، مبارزه با آسم، برونشیت مزمن، تب مالت، دیابت، تصلب شرایین و عفونت ها مفید می باشد و از سرطان معده پیشگیری می کند. از دیگر خواص درمانی پیاز می توان به ضد تورم، آنتی بیوتیک و ضد ویروس بودن آن اشاره کرد، که توانایی مقابله با انواع سرطان ها را دارد. پیاز همچنین آرامبخش است. تا کنون، منبع غذایی بهتری از پیاز برای کورستین یافت نشده است. تا پایان مطلب با بررسی فواید و خواص پیاز همراه ما باشید.

 

تصفیه بدن با استفاده از پیاز

پیاز حاوی ترکیبات آلی سولفور می باشد که دارای فواید دارویی نیز است. آمینو اسید حاوی سولفور همچنین در سیر و تخم مرغ یافت می شود. این آمینو اسید ها متیونین و سیستئین نامیده می شوند که در تصفیه بدن از فلزات سنگین موثر هستند. همچنین ویتامین C موجود در پیاز تصفیه کننده عالی بدن می باشد و در دفع سرب، آرسنیک و کادمیم موثر می باشد. افزایش مصرف بدن به بدن در حذف فلزات مضر موثر می باشد.

 

فواید و خواص پیاز برای سلامت قلب

برای بهره بردن از فواید سلامت پیاز آن را به صورت خام و پخته مصرف کنید. تجویز مصرف پیاز برای بیماران قلبی بین متخصصین قلب و عروق رایج می باشد. تمام بیماران مبتلا به بیماری عروق قلب بهتر است روزانه پیاز مصرف کنند. برخی از فواید پیاز برای قلب را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  1. تقویت کلسترول خوب
  2. رقیق سازی خون
  3. کاهش کلسترول خون
  4. کاهش تری گلیسرید
  5. کاهش فشار خون

خواص پیاز برای پیشگیری از انواع سرطان ها

پیاز همانند اسفناج دارای خواص ضد سرطانی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز با کاهش آسیب DNA در سلول ها توسط رادیکال های آزاد بدن شما را در برابر انواع سرطان ها مقاوم می سازد. تمام پیاز ها و خانواده پیاز دارای مقدار کافی ترکیبات سولفور آلی می باشند که از وقوع سرطان ها پیشگیری می کنند. عصاره پیاز سلول های تومور را در لوله های آزمایشگاهی تخریب می کند و رشد تومور را متوقف می سازد.  مصرف پیاز همچنین خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر کلی، دیابت و اختلالات قلبی را کاهش می دهد و انرژی را افزایش داده و در کاهش وزن موثر می باشد.

سرطان روده بزرگ

مصرف فیبر بالا از تمام میوه ها و سبزی ها با کاهش سرطان روده بزرگ همراه می باشد.

خواص پیاز برای مردان و پیشگیری از سرطان پروستات

بین مصرف عصاره پیاز و سرطان پروستات رابطه وجود دارد مردان با مصرف زیاد عصاره سبزیجات و پیاز کم ترین خطر ابتلا به سرطان پروستات را دارند. در نتیجه می توان پیشگیری از سرطان پروستات را نیز از جمله خواص پیاز نامید.

 

سرطان معده

مصرف مداوم عصاره سبزیجات تا حد زیادی با خطر ابتلا به سرطان معده ارتباط دارد. این سبزی دارای اثرات محافظتی بالقوه می باشد و ترکیبات موجود در عصاره پیاز رشد تومور را متوقف می سازند.

 

خواص ضد تورمی پیاز

سولفور موجود در پیاز می تواند عوامل ضد تورمی قوی باشند. کورستین برای آرام سازی ماهیچه های تنفسی مفید می باشد و ممکن است علایم آسم را درمان کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از جمله خواص پیاز تقویت سیستم ایمنی بدن است. پلی فنول موجود در پیاز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. حذف رادیکال های آزاد می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. کورستین د پیاز همچنین واکنش های حساسیتی را با توقف هیستامین در بدن که سبب عطسه، اشک و خارش می شوند در صورت داشتن حساسیت کاهش می دهد.

 

سهولت هضم غذا با مصرف پیاز

فیبر در پیاز هضم را آسان می سازد و همچنین پیاز حاوی نوعی فیبر محلول می باشد که الیگوفراکتوز نامیده می شود و رشد باکتری های خوب در بدن را بهبود می بخشد. الیگوفراکتوز موجود در پیاز می تواند انواع اسهال را درمان یا از آن ها پیشگیری کند. همچنین از دیگر خواص پیاز وجود فیتوکمیکال در آن است. فیتوکمیکال رادیکال های آزاد را تمیز کرده و از زخم معده پیشگیری می کند.

 

تنظیم قند خون

کروم موجود در پیاز قند خون را تنظیم می کند. سولفور موجود در پیاز با افزایش تولید انسولین قند خون را کاهش می دهد. این سبزی برای افراد دیابتی نیز موثر می باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 بامصرف پیاز سطوح گلوکز در آن ها کاهش می یابد.

 

خاصیت های پیاز برای تراکم استخوانی در افراد مسن

مصرف روزانه پیاز تراکم استخوانی را در زنان که در طول دوره یائسگی یا پس از آن به سر می برند بهبود می بخشد. خطر شکستگی لگن در زنانی که پیاز مصرف می کنند 20% کاهش می یابد.

 

فواید دارویی پیاز برای رفتار و خواب

فولات موجود در پیاز با افزایش تولید هوموسیستئین در بدن از ابتلا به افسردگی که از رسیدن خون و ماد مغذی به مغز جلوگیری می کند پیشگیری می نماید. افزایش هوموسیستئین باعث تولید هورمون سروتنین، دومپانین و نورپنفرین می شود که نه تنها اخلاق را بهبود می بخشد بلکه در خواب و اشتها نیز موثر می باشد. مصرف پیاز خام در طول روز باعث رفع خستگی می شود و تسکین دهنده اعصاب می باشد.

 

خواص بیشمار پیاز برای پوست و مو

پیاز نیز همانند آب هویچ دارای فواید بیشماری برای پوست و مو می باشد. مصرف کافی ویتامین C برای ساخت و حفظ کلوژن مورد نیاز می باشد که باعث بهبود ساختار پوست و مو می شود.

 

خواص درمانی پیاز

-بدلیل وجود فسفر در پیاز کارهای فکری را آسان ساخته، برای افراد مبتلا به بی خوابی موثر می باشد.

-برای کودکان با رشد کم و پیرمندان ضعیف مفید خواهد بود.
-باعث تقویت لثه و روشن شدن رنگ چهره می شود.
-بدلیل دارا بودن گوگرد ضد عفونت های خونی است.
-ورود آن به خون و ریه عونت مجاری تنفسی همانندآسم، بونشیت و غیره را درمان می کند.
-با جلوگیری از ایجاد لخته های خونی در رگ ها باعث پیشگیری سکته قلبی و مغزی می شود. کلسترول و چربی خون را کاهش داده و مانع انعقاد خون در رگ ها می شود.
-تحریک حاصله از پوست کندن پیاز دردهای میگرن را برطرف می نماید و زکام تازه شروع شده را از بین می برد.
-برگ سبز رنگ پیازچه بهاری حاوی مقدار زیادی ویتامین cمی باشد.
-در درمان بیماری هایی همچون فشار خون، قند، کرمک مفید می باشد.

خواص پیاز در طب سنتی

پیاز پخته باعث تسکین سوختگی و بواسیر می شود.

پیاز خام را رنده کنید و مرهم بسازید برای خروج راحت تر ادرار آن را روی شکم و برای سردرد های شدید روی پیشانی بگذارید.

برای توقف خون دماغ چند قطره سرکه روی پیاز ریخته و آب آن را در بینی بچکانید.

مخلوط نمودن پیاز پخته در سرکه و مصرف نمودن آن باعث درمان زردی، ورم طحال و استفراغ صفراوی موثر می باشد.

برای درمان صدای درون گوش پنبه ای را به آن مالیده و در گوش قرار دهید بلافاصله صدای آن از بین خواهد رفت. و برای دندان درد آب آن را با استفاده از پنبه روی دندان بریزید و کمی نگاه دارید.

برای درمان ترک های دست پیاز را رنده کنید و آب آن را 12 دقیقه و روزی دو بار روی دست خود قرار دهید. و برای درمان ورم اعضای بدن 2 عدد پیاز را رنده کنید با یک لیتر شیر جوشیده ترکیب کنید پس از گذشت 24 ساعت دم می کشد پس از اینکه سرد شد صاف نموده و روزانه سه لیوان از آن را بنوشید.

برای درمان نیش زنبور و دمل پیاز را رنده و آب آن را روی محل نیشزدگی به عنوان پماد قرار دهید ورم کم می شود و درد برطرف می شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *